Het boekje in opgebouwd uit vragen/stellingen en is daardoor heel prettig leesbaar en het is gemakkelijk om losse thema's op te zoeken. Ik wens u veel leesplezier en hoop dat het eraan bijdraagt dat velen tot Christus en zijn Kerk komen.
Inhoudsopgave:
Kennismaking
EERSTE GEDEELTE - Over de ware Kerk van Christus in het algemeen.
§1. We dienen allen één Heer, Christus; wat we dus verder geloven, komt niet zo nauw.
§2. Hoe kunnen wij weten, wat Christus geopenbaard of geleerd heeft?
§3. Is men naar geweten verplicht, zich aan het gezag en de leer van Christus' Kerk te onderwerpen?
§4. Maar is het niet schandalig en laf van godsdienst te veranderen?
§5. Mag men nog van godsdienst veranderen, als men onder eed heeft gezworen in zijn godsdienst te zullen volharden?
§6. Is de ware Kerk van Christus zichtbaar?
§7. Is het moeilijk te weten, welke Kerk de ware Kerk van Christus is?
§8. Wat zijn de kentekens, waaraan men de ware Kerk van Christus met zekerheid van andere ‘kerken’ kan onderscheiden?
EERSTE HOOFDSTUK – De ware Kerk van Christus moet één zijn
A. De ware Kerk van Christus moet één zijn in haar Opperhoofd.
§9. Christus heeft een Kerk gesticht met een zichtbaar Opperhoofd, en dat Opperhoofd was de H. Petrus.
§10. De H. Petrus moet, als zichtbaar Opperhoofd van de Kerk, noodzakelijk tot het einde van de tijden, wettige opvolgers hebben.
§11. In het Protestantisme vinden we zo’n zichtbaar opperhoofd niet.
B. De ware Kerk van Christus moet één zijn in haar Leer.
§13. De ware Kerk moet één zijn, wat haar Leer betreft.
§14. Is in het Protestantisme die noodzakelijke eenheid van leer te vinden?
§15. Maar wat de belangrijkste geloofspunten betreft, geloven de verschillende protestantse sekten toch hetzelfde?
§16. Kan men zeggen, dat de Katholieke Kerk in elk geloofspunt maar één leer volgt, m.a.w. dat zij overal dezelfde leer verkondigt?
§17. Onder de katholieke godgeleerden zijn er toch ook wel godsdienstige verschillen?
§18. Maar die verschillende katholieke voorschriften en gebruiken dan?
§19. Komen er in de Katholieke Kerk niet af en toe nieuwe geloofswaarheden bij, bijv. het leerstuk van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria of dat van de Pauselijke Onfeilbaarheid?
TWEEDE HOOFDSTUK – De ware Kerk van Christus moet heilig zijn
§21. Waarom moet de Kerk van Christus heilig zijn?
§21. Waarom moet de Kerk van Christus heilig zijn?
§23. Heeft Luther door een heilige levenswandel getoond, dat hij door God was uitverkoren om de ware heiligheid weer in de Kerk weer te laten opbloeien?
§24. Is de Katholieke Kerk heilig in die zin, dat degenen die haar leer en leiding volgen, daardoor tot de ware volmaaktheid en heiligheid komen?
§24. Is de Katholieke Kerk heilig in die zin, dat degenen die haar leer en leiding volgen, daardoor tot de ware volmaaktheid en heiligheid komen?
§ 25. Hoe kan de Katholieke Kerk weten dat iemand heilig is? m.a.w. Hoe kan zij weten, of iemand na zijn dood door God onder het getal van de Heiligen in de hemel is opgenomen?
§26. Maar moeten de Heiligen van de eerste eeuwen eigenlijk niet gezien worden als Protestanten?
DERDE HOOFDSTUK – De ware Kerk van Christus moet KATHOLIEK of algemeen zijn.
§27. Waarom moet de ware Kerk van Christus Katholiek of algemeen zijn? Kan men zeggen, dat andere kerkgenootschappen deze eigenschap bezitten?
§28. Is de Katholieke kerk inderdaad “KATHOLIEK” of algemeen verspreid?
§29. De ware Kerk van Christus heeft zich van het begin af onderscheiden door de naam “Katholieke Kerk.”
VIERDE HOOFDSTUK – De ware Kerk van Christus moet APOSTOLISCH zijn.
§30. Wat betekent het, dat de ware Kerk van Christus Apostolisch moet zijn?
§31. Is de leer van het Protestantisme Apostolisch m.a.w. is de leer van de Protestanten hetzelfde als de leer van de Apostelen?
§32. Staan de herders of Evangelisten van het Protestantisme door een wettige opvolging in verbinding met de Apostelen, de eerste wettige bedienaren van Jezus' Kerk?
§33. Is de Katholieke Kerk werkelijk “APOSTOLISCH”, staan haar tegenwoordige bedienaren en herders door een onafgebroken en wettige opvolging in verbinding met de Apostelen?
§34. Is de Katholieke Kerk ook in die zin Apostolisch, dat zij de leer van de Apostelen trouw en zuiver heeft bewaard?
Besluit van dit gedeelte
DERDE GEDEELTE – Enkele hoofdpunten van het verschil tussen Katholieken en Protestanten.
EERSTE HOOFDSTUK - DE BIJBEL
§35. De grondregel van de Protestanten, dat de Bijbel alleen genoeg is om te weten wat wij moeten geloven, valt om veel redenen niet te verdedigen.
§35. De grondregel van de Protestanten, dat de Bijbel alleen genoeg is om te weten wat wij moeten geloven, valt om veel redenen niet te verdedigen.
§36. Uit de Bijbel alleen kunnen de Protestanten onmogelijk bewijzen dat de hele Bijbel, zoals zij die bezitten, Gods woord bevat. Hoe oordeelt de Katholieke Kerk over het lezen van de Bijbel?
§37. Dat men alleen het woord van de Bijbel moet geloven, is in strijd met de waarheid. We moeten net zo goed de Apostolische Overleveringen geloven. Wat verstaat men hieronder?
§38. Dat de H. Schrift, zoals die nu in haar geheel is samengesteld, op ingeving van God is geschreven, weet de Katholieke Kerk niet uit de H. Schrift zelf, maar alleen door de Apostolische Overlevering.
§39. De zekerheid echter, die de gewone gelovigen over de goddelijke ingeving van de H. Schrift hebben, steunt bij hen niet onmiddellijk op de Apostolische Overlevering, maar op het onfeilbaar leergezag van de Katholieke Kerk.
TWEEDE HOOFDSTUK – Het geloof en de goede werken.
§ 40. Korte samenvatting van hetgeen er gezegd is over de leer van de Protestanten ten opzichte van de Bijbel.
§41. Wat leerde Luther over het geloof en de goede werken?
§ 42. Wat leert de Katholieke Kerk over het geloof en de goede werken?
DERDE HOOFDSTUK – De Biecht en de Aflaten
§43. De Biecht is geen kerkelijke, maar een goddelijke instelling.
VIERDE HOOFDSTUK - Het Vagevuur
§ 47. Is het Vagevuur, waarin de Katholieken geloven, niet slechts een verzinsel?
§ 48. Is de eerbied die de Katholieken hebben voor het Sacrament van het Altaar geen afschuwelijke afgoderij?
§ 49. Maar de Roomse Mis is toch duidelijk een verloochening van het Kruisoffer en daarom een duivelswerk?
ZESDE HOOFDSTUK - Heiligenverering
§ 50. De Katholieken vereren de Heiligen; is dat niet in strijd met het eerste gebod?
§ 51. Maar de Katholieken eren niet alleen de Heiligen, zij nemen ook tot hen hun toevlucht en roepen hen aan....
§ 52. Is het aanroepen van Heiligen niet in strijd met de goddelijke Openbaring, die leert dat er tussen God en de mensen maar één Middelaar is, Jezus Christus?
§ 53. Maar de Katholieken maken beelden om de Heiligen te vereren. Is dat niet een soort afgoderij, en in strijd met het eerste gebod, waarin het maken van beelden wordt verboden.
ZEVENDE HOOFDSTUK - Wonderen
§ 55. Wat is een wonder en waaraan kan, tenminste in sommige gevallen, de authenticiteit van een wonder worden herkend?
§ 56. Kan God wonderen doen in het voordeel van een valse godsdienst?
§ 57. Zijn de Katholieken niet te haastig met het erkennen van wonderen?
§ 58. Waarom gebeurden er in de tijd van de Apostelen en in de eerste eeuwen van de Kerk, veel meer wonderen dan tegenwoordig?
§ 59. Kan de Katholieke Kerk tegenwoordig nog steeds met trots wijzen op wonderen?
Slotwoord
Geen opmerkingen:
Een reactie posten