woensdag 30 september 2020

Mark Galli is eindelijk katholiek

"Ik lees momenteel Juliana van Norwich, een mystica uit de veertiende eeuw; ik hoor nu bij dezelfde kerk als zij, en Thomas a Kempis, Thomas van Aquino en Augustinus. En alle gewone boeren uit de Middeleeuwen.

Als protestant had ik ook al veel van katholieke schrijvers geleerd, maar je zet dan altijd iets tussen haakjes. Als ze over de Maagd of over bepaalde heiligen beginnen, draai je je hoofd af. Dat doe ik niet meer. Ik slurp alles op.’"

....

"‘Ik vind het mooi van het katholieke geloof dat je een gemeenschap vormt met de heiligen. Ook met Maria, denk ik. Je bent geen eenzame strijder; er is een hele wolk van mensen om je heen. Ik vind het niet onlogischer om aan Maria, Jozef of Franciscus te vragen om voor me te bidden, dan aan mijn vrouw. Ik kan ook rechtstreeks tot God bidden; ik roep niet heel vaak heiligen aan. Maar soms. Er is een prachtig gebed in de liturgie waarin we aan Sint Michaël vragen om met ons tegen de macht van de duivel te strijden. Dat haal ik soms voor mezelf aan, als ik ergens mee worstel.’"

Geen opmerkingen: