ZESDE HOOFDSTUK - Heiligenverering
§ 50. De Katholieken vereren de Heiligen; is dat niet in strijd met het eerste gebod?
Het eerste gebod luidt: ‘Ik
ben de Heer, uw God, ge zult geen andere goden naast mij hebben.’ De
Katholieken zien of vereren de Heiligen niet als ‘goden’, dus is de
Heiligenverering niet in strijd met het eerste gebod.
Maar gaan wij verder. Stelt u zich eens voor dat een koning
tot zijn volk zou zeggen: ik alleen ben uw koning, en ik wil niet dat gij
andere koningen buiten mij erkent. Zouden we daaruit kunnen opmaken dat het
volk geen eerbied mocht bewijzen aan diegenen die bij de koning zelf hoog in
eer en aanzien staan, zoals bijv. zijn eigen moeder, zijn hoveling of zijn
vrienden? Absoluut niet. Het volk zou aan de eerbied, die ze de koning schuldig
zijn, alleen tekort doen als het naast hem een andere vorst huldigde of de
vrienden van de koning gingen eren in plaats van de koning of deze met hem op
één en dezelfde lijn zette.
Sla een Katholieke Catechismus open en u zult zien dat de
Katholieke Kerk de Heiligen zeker niet dezelfde waarde doet toekomen dan zij
doet voor God, en zij dezen al helemaal niet in plaats van God vereert. En u
zult zien dat zij de heiligen niet vereren als God, maar gewoon als bijzondere
dienaren en vrienden van God. En is dit niet redelijk en gepast? Of zouden de
Heiligen die om hun deugd en trouw, door God bijzonder worden geëerd, ook niet
door de mensen geëerd mogen worden? Of zouden de Heiligen niet de bijzondere
vrienden van God zijn? Mogen, of nee, moeten wij niet diegenen eren die God
eert? En als wij hen juist eren omdat God hen eert, eren wij dan niet God in
hen zelf? Als ik uw kinderen liefheb omdat u mijn vriend bent of uw moeder eer
omdat zij uw moeder is, gaat dan de eer en liefde die ik voor hen heb niet op u
terug? Hier dus net zo goed.
Was Maria (de bruid van Jozef) niet de moeder van Christus
en dus de Moeder van Hem, die werkelijk God en Koning der Koningen is? Wij
lezen dat Christus ook aan haar onderdanig was, en Hij (hét voorbeeld van deugd
en heiligheid) heeft ongetwijfeld meer eerbied en liefde gehad voor Zijn
Moeder, dan ooit het braafste kind heeft gehad. Maar hoe kan men dan de
Katholieken verwijten dat zij bewondering en genegenheid tonen voor Haar, die
God zelf op aarde zo eerde en liefhad, en in de hemel blijft eren en
liefhebben.
Men vindt het gepast dat de Moeder van de aardse koning
wordt geëerd, maar waar blijft dan het gezond verstand, als men nog durft te
beweren dat de Moeder van de Koning der Koningen niet geëerd hoeft te worden?
Ik weet dat niet alle Protestanten over dit punt van de Katholieke leer even
onredelijk denken; maar toch heb ik af en toe Protestanten ontmoet die zelfs
over Maria, de moeder van Christus (dan heb ik het nog niet over de andere
heiligen) met de grootste minachting durfden te spreken. Dan vraag ik me af: is
dat redelijk, of is het godslasterend?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten