Dr. H. A. Speelman heeft een boekje geschreven met de titel
‘Hoe overleeft de kerk?’ Het boek gaat over twee passages in werkjes van de reformator Melanchthon.
Het Reformatorisch
Dagblad interviewt Speelman en hier volgen enkele citaten uit het interview
met een reactie van ondergetekende. Eerst wordt de context uitgelegd:
Sterk zette Luther in 1517 –contra Rome– in op Gods genade, het geloof
alléén, christelijke vrijheid. Tien jaar later bleek hoezeer het volk misbruik
maakte van de nieuwe leer. „Ieder deed wat goed was in eigen ogen”, zegt dr. H.
A. Speelman.
Hier reageert Mechanchton met een oproep tot boete en berouw.
In 1727 schreef Mechanchton:
De zielenherders moeten het voorbeeld van Christus volgen en aangezien Hij
boete en vergeving van zonden predikte, moeten de zielenherders dat ook aan de
gemeenten doorgeven. Nu wordt wel veel over het geloof georakeld, toch kan wat
geloof is niet worden begrepen zonder dat de boete gepredikt is. Het is
duidelijk dat diegenen nieuwe wijn in oude zakken gieten, die het geloof
prediken zonder boete, zonder de leer van de vreze Gods, zonder de leer van de
Wet en zo de menigte doen gewennen aan een vleselijk te noemen zekerheid. Die
zekerheid is erger dan alle dwalingen die eerder onder de paus zijn geweest.
Dat soort predikers beschrijft Jeremia en hij vaart uit tegen diegenen die
zeggen: „Vrede, vrede en er is geen vrede” (Jer. 6:14).”
“Iedereen deed wat goed was in eigen ogen”, aldus Dr.
Speelman, en men negeerde de leer van de Wet. Dat is toch een logisch gevolg
van de leer die Luther preekte?! De mens wordt gerechtvaardigd uit geloof,
zonder goede werken. Niet verwonderlijk dat de mensen geen goede werken meer
deden, waarom zouden ze ook.
Dit beeld van totale anarchie na Luthers’ revolutie wordt
nog eens bevestigd in het volgende stukje uit het RD artikel:
Tien jaar nadat Luther zijn 95 stellingen had aangeslagen aan de kapel
van Wittenberg, hadden miljoenen mensen in het Duitse Roomse Rijk de gevestigde
kerk en het oude geloof de rug toegekeerd. Maar wat je zag, was dat zij massaal
misbruik maakten van Luthers leer, van de evangelische vrijheid onder andere.
In naam daarvan betaalden mensen bijvoorbeeld geen burgerlijke of kerkelijke
belastingen meer. Ieder deed wat goed was in zijn ogen. En dat betrof niet
alleen leken, ook veel voorgangers.
Maar er is een tweede probleem, het kerkelijke gezag is door
de reformatie onderuit gehaald. En wie of wat oefent nu gezag uit over de
gelovigen? Daarvoor in de plaats volgt de een de leer van Luther de ander Melanchton
en weer een ander Calvijn of Zwingli.
„Klopt. Dat bleek wel tijdens een eerste visitatieronde in 1527,
waarvoor de keurvorst van Saksen, Johan de Standvastige, opdracht had gegeven.
Veel voorgangers selecteerden maar wat uit Luthers leer, net wat hen uitkwam.
Veel werd er gesproken over vergeving, geloof; maar voor noties als boete,
schuldbelijdenis, het doden van de zonde was bijna geen aandacht meer. Meer dan
een derde van de geestelijkheid leefde ook in concubinaat.
Dat is een van de kernproblemen van het protestantisme,
iedereen mag zelf de H. Schrift uitleggen en doet dit dan ook lustig, met heel
verschillende uitkomsten. Je kunt altijd wel weer een tekst vinden die je lijkt
te ondersteunen in je zondige/overspelige gedrag, zoals blijkbaar bij een derde
van de geestelijkheid het geval was. De seksuele bandeloosheid was ook al
duidelijk in de afschaffing van het celibaat, en vooral Luther was hier heel
fel in.
Hier twee artikelen met vergelijkbare strekking:
http://verbond.blogspot.nl/2012/10/de-gevolgen-van-de-afscheiding-van-de.html
http://www.refdag.nl/opinie/reformatie_en_secularisatie_een_moeizaam_argument_1_684566
Hier twee artikelen met vergelijkbare strekking:
http://verbond.blogspot.nl/2012/10/de-gevolgen-van-de-afscheiding-van-de.html
http://www.refdag.nl/opinie/reformatie_en_secularisatie_een_moeizaam_argument_1_684566